donderdag 17 juli 2008

Quilten van 'de 12 kleintjes'

Inmiddels heb ik foto's genomen van het deel dat gequilt is. Eerst nog een foto van het laatste kleine blokje:
Dscn0133
En dan een foto van de gequilte lichte banen:
Dscn0136_2
Op de cursus Quilttechnieken leerden we hoe we een verenkrans kunnen tekenen. Eerst langs een rechte lijn en later langs een gebogen lijn. We begonnen met het maken van een klein malletje om de ronding te bepalen van elk veertje. Diezelfde techniek heb ik hier ook gebruikt, maar om het niet helemaal hetzelfde te maken, heb ik gekozen voor lussen. Ik ben begonnen met het tekenen van een gebogen lijn en met het malletje heb ik de rondingen van de lussen getekend. Toen ben ik de lussen gaan tekenen en gezorgd dat het in de hoek goed uitkwam.
Dit is het resultaat:
Dscn0142
Op de korte tussenbaantjes wil ik de lussen in bloemvorm terug laten komen en in de buitenste baan wil ik ook een gebogen lussenlijn maken maar dan met de ronding van de lussen naar buiten gericht.
Wat een werk! Het quilten gaat wel vlot omdat het 1 doorlopende lijn is. Ook is het heel prettig om zowel het duimquilten (ook weer geleerd in de cursus Quilttechnieken) als het gewoon quilten te kunnen gebruiken. De halve lus quilt ik met de duim met duimvingerhoed, van me af en de andere helft quilt ik, met de middelvinger met gewone vingerhoed, naar me toe. Ik hoef het werk hierdoor haast niet te draaien. Het gaat dus best snel en dat is wel heel lekker.

Nog 1 foto dan:

Elle
. Dscn0135

3 opmerkingen:

Ellen zei

Hallo Elle,

wat leuk om bij jou ook over het doorquilten te lezen. Ik heb nooit een cursus gedaan, dus het 'duimquilten' is me totaal onbekend, maar het resultaat ziet er prachtig uit!

En wat heb je al veel quilts gemaakt (ik zie dat je nog maar 2 jaar quilt!)

Elle zei

Hoi Ellen,
In de twee jaar dat ik met de hand patchwork en quilt, is dit mijn derde quilt: de sampler, 'Tims Tops' en nu de '12 kleintjes'. De andere werkstukken zijn van voor najaar '96 en op de machine gemaakt. Daar heb ik er nog meer van, die staan nog in de wacht.

Anja.M zei

Hoi Elle, leuk dat je een berichtje achter liet op mijn blog.
Ik zie dat jij al heel mooi kunt duimquilten ik hoop met wat oefenen dat ik het ook zo mooi leer als jij.
Ik zet je bij mijn Bloglines dan kom ik regelmatig op je blog.
Quiltgroetjes Anja.M