zaterdag 1 november 2008

Weer lekker bloggen.

Ja, het is gelukt. Een mooie compacte camera gekocht met een groothoeklens zodat ik, als het goed is, gemakkelijker grotere werkstukken op de foto kan krijgen. De eerste fotopogingen zijn gedaan, dus ik kan nu foto's laten zien van mijn medaillonquilt.
Jullie hadden mijn middenblok met de kompasroos al gezien. Op de cursus kreeg ik te horen dat de buitenrand donkerder moest zijn om het effect te krijgen dat de punten van de kompasroos, over de rand heen vallen. Ik heb de witte rand er dus afgehaald en een blauwe rand (in verstek, dat had ik bij de lichte rand ook nagelaten) er omheen gezet. Nu is hij zo geworden:


Cimg0012


Om dit middenblok, heb ik een ruitvormig vlak gezet, zodat de lichtblauwe rand, daar weer op rust:


Cimg0021

Het in elkaar zetten van deze ruit was het werk niet, maar voordat ik stofkeuze had gemaakt en voordat ik bedacht had hoe ik dit vlak wilde hebben.... dat heeft een heleboel denkwerk gekost.
In les 2 van de cursus leerden we de trapunto-techniek. De roos, waarvan we het voorbeeld in de les kregen, paste niet bij de strakke vormen die ik gebruik en daarom ging ik aan het tekenen voor een patroon dat in mijn werkstuk paste.
Cimg0019_1

De trapuntotechniek was iets heel nieuws voor mij. Een lapje 'mul' wordt achter het patchworkstofje geregen. Dan wordt het patroon op de voorkant getekend. Met quiltgaren en met kleine steekjes wordt het patroon op de stof overgenomen en dan wordt een dikke katoenen draad tussen de lijntjes doorgetrokken met een grote naald. De vlakjes worden opgevuld met wol (we gebruikten koordwol). Met een satéprikker, wordt de wol er in geduwd, dat is best veel werk
Op de stof ziet het er zo uit, als het straks gequilt is, dan zal het beter zichtbaar zijn.


Cimg0022


Ik heb nu de trapunto in twee hoeken klaar. Omdat de stof wat in elkaar gaat zitten, moet er wat ruimte toegegeven worden, daarom was er ook een extra brede naad geknipt en dat was niet overbodig. In de derde les van afgelopen woensdag, ging het over het ontwerpen van randen. Ik was al bezig om een rand om de trapunto te maken, zodat de ruitvorm daar weer op valt. Deze rand laat ik pas zien als alle vier de hoeken klaar zijn. De komende twee weken kan ik dus de onderste twee trapunto-vlakken afmaken en de rand er om heen.
Het bedenken, uittekenen, inschatten welke stoffen er mooi bijstaan is erg leuk, maar tevens erg inspannend om te doen. Het kost me allemaal nog veel moeite om het naar mijn zin te krijgen. Ik blijf maar tekenen, uitgummen, stofjes opspelden, mijn ogen tot spleetjes knijpen etc. maar tot heden toe ben ik wel heel tevreden over het resultaat. Ik ben ook erg blij met de mooie stofjes die ik hiervoor heb gevonden. Het wordt echt helemaal mijn eigen quilt en het leuke is ook, dat ik nu nog niet weet, hoe de volgende rand gaat worden die er omheen gaat komen.


Cimg0021_3


De techniek die in de vierde les aan bod komt, is soft edge piecing. Als ik de trapunto en de rand afheb, dan kan ik gaan zoeken naar een stof die geschikt is voor deze techniek. Een mevrouw op de cursus (Els) had een prachtige randstof bij zich van Jinny Beyer. Ze heeft deze stof al jaren in de kast liggen. Deze stof past prachtig bij mijn quilt maar (jammer genoeg) ook 'best mooi' bij die van haar. Haha, ze liet al weten dat ze er heel zuinig op is. Ik kan zo smachtend kijken als ik wil maar die lap kwam echt niet naar mijn kant van de tafel geschoven.... En terecht natuurlijk.. Ik zou zo'n mooie lap ook echt niet zomaar delen hoor.
Ik ga wel op zoek naar een leuk stofje, heb ik weer een reden om lekker rond te neuzen.

Ik heb trouwens enkele prachtige boeken op het oog en ook heb ik inmiddels een reden bedacht om de quiltagenda aan te schaffen hoewel ik al een agenda voor 2009 gekocht heb. De quiltagenda ga ik als quiltlogboek gebruiken en de andere agenda voor mijn werk. Binnenkort vind ik vast ook wel een goede reden om het prachtige boek van Chea Goossens, wild van quilt, aan te schaffen.
Hè, ik vind het helemaal leuk om weer te bloggen. Ik kom gewoon niet uitgekletst. Morgen zal ik het kerstpaneeltje laten zien, die foto's staan ook al op de computer.
Tot morgen.
Elle

Geen opmerkingen: