dinsdag 27 januari 2009

Het (quilt)leven gaat door.

Natuurlijk is het een moeilijke week, zo tussen het overlijden en de begrafenis in. Toch gaat het leven hier redelijk gewoon door. Johan is voornamelijk bij zijn moeder maar de kinderen gaan gewoon naar school. Ik besloot dus ook naar de workshop 'Wild van Quilt' van Chea Goossens te gaan. Ik kijk daar al een poos naar uit en ik had er ook nu, erg veel zin in. Ik haalde Annemieke op. Op de heenweg ging het over mijn schoonvader. Eenmaal in Etten-Leur zetten we daar even een dikke streep onder, om de aandacht te richten op het quilten. Heerlijk toch, om een hobby te hebben waar al je aandacht naar uit kan gaan, wat een heerlijke afleiding biedt en positieve energie geeft.
Unknown1
Het was al gezellig druk in de winkel en Monique riep al meteen dat de koffie in het leslokaal klaarstond. Een warme en welkome ontvangst (zoals we gewend zijn van Monique).
Na een 'lekker bakkie' gingen we naar het zalencomplex tegenover de winkel waar Chea al klaarstond en haar prachtige quilts al klaar lagen.
Helaas heb ik geen foto's van de quilts, maar als je het boek 'Wild van quilt' eens in handen krijgt, dan zul je zien wat een pracht exemplaren het zijn.

Unknown2
Chea vertelde over haar uitwerking van de rotatiequilt en dat was een duidelijk verhaal. Wat een mogelijkheden zeg, wat een enorme uitdaging om die mogelijkheden te ontdekken.
Unknown10
(Chea, met toehoorders)

Na de lezing gingen we terug naar de winkel waar het bij binnenkomst al heerlijk rook naar de soep van Wil. (Hebben jullie wel eens gehoord van appelmoes in de soep?)
Het was heerlijk..... en gezellig.
Na een uurtje 'smikkelen en keuvelen' gingen we weer terug naar de zaal waar we zelf met onze kleurpotloden aan de gang mochten.

Unknown1_2
Het inkleuren van de blokken is het meest bepalende voor de rotatiequilt. Welke delen kleur je in, welke delen maak je licht, juist donker, als achtergrond, er uit springend... Elke beslissing geeft een ander effect aan het blok en aan de quilt.
Unknown3
We kleurden 4 blokken verschillend in, kozen er 1 uit en kleurden nog 15 blokken in op dezelfde manier. Die blokken gingen we roteren en uiteindelijk opplakken om ze gezamenlijk te kunnen bekijken.
Alle ontwerpen waarvan je hier de foto's hebt gezien, zijn gebaseerd op hetzelfde blok/ontwerp. De verschillen ontstaan door de verschillende manier van inkleuren en roteren.
Unknown4

Natuurlijk kun je ook uitgaan van een ander blok en je kunt het blok in allerlei andere verhoudingen zetten. Je begrijpt dat de mogelijkheden eindeloos zijn.
Unknown7
Deze dag was natuurlijk maar een aanzetje. Er is veel tijd nodig om te ontdekken wat je hiermee kunt en om tot een ontwerp en kleurkeuze te komen die je uiteindelijk wil uitvoeren. Dat is echt niet zomaar even gedaan.
Unknown5
Tijdens deze dag zag ik nog wat leuke, creatieve dingen voorbij komen. Zo had Annemieke haar agenda bekleed met een leuk crazy-patchwork van hollandse stofjes (Hé, Hollandse stofjes, die kunnen nog niet ver weg zijn. Oja, de top van het boxkleed is af, die zal ik morgen laten zien.)
Ook hadden verschillende mensen tijdens een quiltweekend, een leuk hoesje gemaakt om 2 spiegeltegeltjes in op te bergen. Mijn spiegeltjes liggen onhandig los, dus ik denk dat ik binnenkort.....
Het is duidelijk, weer genoeg inspiratie om aan de slag te kunnen.

(Omdat mijn hoofd toch wel een beetje vol zit, was ik mijn fototoestel vergeten. Ria was zo lief om haar foto's door te sturen zodat ik ze hier kon plaatsen. Ria, bedankt.)

3 opmerkingen:

Annemieke zei

Inderdaad het was een erg gezellige en leerzame dag, met veel bruikbare informatie, van soep tot quilten. Leuk om de foto's zo terug te zien.
groetjes en tot maandag
Annemieke

Peti zei

Zo jij hoeft je voorlopig niet te vervelen met zoveel mogelijkheden!

jopie zei

Hoi Elle, fijn dat je in deze moeilijke week toch nog de energie had om naar de quiltdag te gaan, het lijkt me erg leuk met die blokken hoor het graag de volgende keer van, groetjes en sterkte Jopie