maandag 7 september 2009

Insane or not insane

In maart begon ik enthousiast aan de nearly insane. Ik pakte in een gekke bui al mijn groene en paarse lapjes en ging ijverig aan de slag. Met veel lol had ik al snel 8 blokken af. Het leek me leuk om bij alle blokken de onderste punt donkerder te maken zodat het zwaartepunt onderin kwam te liggen.
De blokken werden zo nu en dan naast elkaar gelegd maar echt een verband kon ik niet ontdekken.
Andere projecten (boxkleed en medaillon) kregen voorrang en het NI-mandje kwam zelfs op zolder achter de schotten terecht.
Vorige week haalde ik het tevoorschijn en ik ging de boel eens even goed bekijken.

Wat wil ik hier nou mee?????........
........ Denk, denk, peins, peins, pieker, pieker.
Na een poos gerommeld te hebben met de lapjes, kwam ik tot de volgende beslissingen:
- Het idee van de donkerder onderkant laat ik los, dat maakt het nodeloos ingewikkeld.
- Ik wil kleuren gebruiken die ongeveer even donker zijn, dus alle heel lichte lapjes gaan eruit.
- Het groen mag niet te blauw zijn en het paars moet roodpaars zijn (roder dan paars en paarser dan rood, dan is het goed).
- De kleuren mogen niet te grijs zijn, er moet dus veel kleur in zitten.

Alle lapjes heb ik langs deze meetlat gelegd en toen bleven de volgende stapeltjes over:
Cimg2164

Oei, echt niet genoeg voor de Insane, daar zullen nog veel lapjes bij gezocht moeten worden (Leuk!) Enkele iets te paarse lapjes laat ik toch in de collectie omdat er anders niets over blijft.
Op een stukje karton heb ik enkele kleine stofreepjes in de goede kleuren geplakt en die zit nu in mijn tas, zo kan ik altijd op zoek naar leuke lapjes.

Van de 8 blokken die af waren, worden er 4 weggedaan (te blauw, te licht, te grijs), 2 blokken zijn gedeeltelijk uitgehaald en 2 blokken hebben de proef doorstaan, zij mogen met tweetjes blijven.
Op de volgende foto liggen rechts de blokken die weggaan en links de 4 blijvertjes.

Cimg2163
Zo kun je een beetje zien wat mijn bedoeling is.
Ik blijf behoorlijk stoeien met kleur. Omdat dit niet echt mijn ding is, ben ik gestart met de opleiding kleurenconsulent om hier wat meer zicht op te krijgen. Ik ben nu op de helft van de opleiding en ik heb veel geleerd maar met mijn stofjes voor de NI heb ik het nog net zo moeilijk. Wat een kleuren paars bestaan er toch!

Ik heb het boek: 'Kleurgebruik voor quilters' van Joen Wolfrom erbij gepakt en haar principes ter harte genomen. Aan de hand van de kleurenschijf in dit boek kon ik mijn paarse lapjes sorteren en de grens bepalen van wat te rood of te paars was.
Nu klinkt dit allemaal alsof ik het heel moeilijk vond, maar ondertussen heb ik heerlijk gerommeld met mijn lapjes, heb ik stapeltjes zitten maken, alle stofjes door mijn handen laten gaan en gewoon genoten.
Alles zit nu weer geordend in mijn mandje en ik kan er weer lekker mee aan de slag.

3 opmerkingen:

Annelies zei

Ik vind je groen paarse combinatie erg mooi ! Toch mag er af en toe wat mij betreft best een lapje doorheen dat niet echt precies past. Dat maakt het spannend.

marian'ne m zei

Ja ik denk ook wat Annelies zegt. Vooral een tipje donkerder.
Maar jouw kleurkeuze is sowieso al spannend hoor !!;-)

Maar leuk hoe jij nu naar kleur kijkt en er mee omgaat.
Er zijn natuurlijk zo veel mogelijkheden, ik zou blijven dubben.

Veel succes/plezier !!

Peti zei

Een gewoon mens zou er Insane van worden, maar een quiltster doet toch niets liever dan met lapjes schuiven. Het gaat helemaal goedkomen met jouw kleuren! Nog gefeliciteerd met het afzijn van je medaillonquilt, door de mooie kleuren en de mooie quiltdetails is ze zo mooi geworden!! Heb je de quilt al gewassen?
groetjes Peti