zondag 21 februari 2010

Een goed idee

Onlangs zag ik bij Thea op haar blog, dat ze begon aan een quilt waarvoor ze het idee had uit het boek 'Kinderquilts' van Marieke Dijkers.
Ik vond het leuk om het boek op haar blog te zien omdat het mijn eerste quiltboek was dat ik heel, heel vaak heb doorgebladerd. Toch was de quilt die Thea op het oog had, mij nooit bijzonder opgevallen. Nu zag ik pas de mogelijkheden van dit blok en ik vond het een goed idee van Thea om deze quilt te gaan maken.

In 1992 heeft Marieke Dijkers een oproep gedaan om kinderquilts in te zenden ten behoeve van SOS Kinderdorpen. Een selectie van deze quilts is in het boek terecht gekomen. Toevallig is de quilt waar het nu om gaat van Marieke Dijkers zelf. In het boek staat de quilt in het rood, wit en blauw en dat zijn ook de kleuren die Thea gebruikt. Elk blok is totaal anders door het gebruik van de verschillende stoffen op de verschillende plaatsen.
Sp_a0599
(Oeps, op de foto zijn de kleurtjes wel erg flets, dat is in het echt niet).

Ik zie dat het kleurcontrast in de lapjes er voor zorgt dat elk blok zo anders is. Ik vroeg me af hoe dit er uit zou komen zien als er weinig contrast gebruikt wordt. Ik zocht al mijn lapjes met zachte kleurtje en gebruikte een klein ruitje voor wat body. Ik legde 25 verschillende blokken en schoof zolang met de stofjes totdat ik tevreden was en dat was vanacht om 2 uur. (Had ik toch het schaatsen kunnen zien. Maar ja, al voor 12 uur was de tv uitgezet omdat ik naar bed zou gaan. 'Nog twee minuutjes', riep ik naar mijn man die naar boven ging. Enfin, 2 uur later was het, voordat ik klaar was).
Sp_a0600
De blokken heb ik op A4tjes gelegd en in insteekhoesjes gedaan zodat de lapjes niet door elkaar kunnen komen. Ik kan nu steeds een hoesje pakken om een blok in elkaar te naaien. Ik zie het al helemaal voor me. Om deze blokken komt een rand in de kleur van het ruitstofje en daar omheen komt een donkerder biesje. Vervolgens zet ik ze met tussenbanen aan elkaar.
Sp_a0596
Zo, nu ligt er alvast iets klaar om over enkele weken mee te nemen naar het quiltkamp van Quilt it & Dotty. Dat is over 4 weken en daar heb ik veel zin in.
Het quilten van Johan's quilt gaat ook goed. Het schiet al lekker op, daar zal ik binnenkort weer eens foto's van maken.

Prettige zondag allemaal.
Elle

3 opmerkingen:

Thea zei

O Elle wat leuk om te zien hoe jij de blokken gaat maken. Met zachte kleuren wordt het weer heel anders, ook heel erg mooi.
En wat een goed idee om ze allemaal te knippen en te rangschikken, nu kan je inderdaad steeds een mapje pakken en aan het werk gaan. Zo zie je maar, nu breng jij mij weer op een idee. Bedankt!
Veel succes en plezier met je quilt in wording.

Annelies vdB zei

Wat slim om op die manier in het vore te werken. Leuk, zo'n weekend in het vooruitzicht.

martine zei

Wat heb je dat goed georganiseerd.