maandag 23 augustus 2010

We zijn er weer

Zo, we zijn weer thuis. De afgelopen twee weken hebben jullie het moeten doen met enkele blogjes die ik thuis al had voorbereid. In Zweden zocht ik zo nu en dan een computerwinkel op, waar ik snel inlogde om een blogje te publiceren. Dan met een 'Yes' gevoel de winkel weer uit. 
Dit blogje is dus weer live. Op quiltgebied heb ik in Zweden niet veel spannends kunnen ontdekken. Een winkel in Borensberg zou textiel en presentjes verkopen. Dit plaatsje lag vlak bij ons vakantiehuisje in Motala maar het  bleek sinds vorig jaar dicht te zijn. Gelukkig had ik mijn Zweedse Blokken bij me en kon ik lekker aan de gang.
IMG_0411
 In de eerste week in Motala vond ik zo nu en dan tijd om lekker te appliceren op de veranda van het vakantiehuisje. Heerlijk hoor, zo'n veranda willen we thuis ook wel. Vest aan en buiten zitten van het ontbijt tot 's avonds laat. Er zijn een aantal Zweedse bloemen bijgekomen, die zal ik morgen laten zien. 
Voordat we naar Zweden gingen had ik de blogs van Johanna uit Zweden en van Willy doorgelezen en Johanna had ik gemaild of ze adressen had waar ik zeker langs zou moeten. Ik kreeg vervolgens het adres van een winkeltje in Stockholm. Weliswaar geen quiltwinkel maar wel dit:
CIMG3488
Een winkel vol met kantjes en bandjes. Overal waar je keek. Ook knoopjes waren er in alle soorten en maten te vinden. Gelukkig vermaakten de mannen zich in een tegenovergelegen Apple-store zodat ik op mijn gemakje kon rondsnuffelen:
 CIMG3487
 Ook kwamen we bij een winkel die mooie linnen producten verkocht. Ik zag ook dat ze vlas aan het oogsten waren dus het linnen is zeker een product van Zweden. Prachtige tafelkleden, lopers, theedoeken en vaatdoeken waren er te koop. Ook was er een heel mooie collectie katoenen stoffen met historische prints. Prachtig waren die. Ze hingen als wandkleden uitgestald en ook in het National Museum werden deze repro-stoffen (of misschien hingen daar de originelen) gebruikt als achtergrond bij het uitgestalde servies.
In een andere winkel waren borduurpakketten te koop voor kussenhoezen zoals wij die in een simpele uitvoering ook bij IKEA kunnen vinden. Al het moois heb ik uitgebreid bewonderd.
Ook liep ik binnen in deze leuke winkel:
CIMG3585
Een winkeltje vol met Afrikaanse spulletjes en ook stoffen. Prachtige kleuren en prints. Ik had alles uit deze winkel wel mee willen nemen. De heerlijke kleurtjes zijn helemaal mijn ding.
En ook werd ik in Stockholm herinnerd aan mijn Nearly Insane in het paars en groen toen ik langs deze winkel liep:
CIMG3650
Stockholm is zeer de moeite waard, het Vasamuseum is helemaal geweldig. De relaxte sfeer in Zweden/Stochholm is ons zeer goed bevallen, een prettig land om te zijn. We hebben twee heel verschillende en twee heel leuke weken gehad. De eerste week in een vakantiehuisje (met een zwembad) van waaruit we de omgeving konden ontdekken. De tweede week zaten we in een appartement in een woonwijk van Stockholm van waaruit we met de metro naar de stad gingen en zowel toeristische dingen gingen doen als lekker door de verschillende wijken wandelen om sfeer te proeven en te genieten van alles wat we zagen. 
Nu hebben de kinderen nog twee weken vakantie en ik doe nog lekker met ze mee. De laatste week in Stockholm heb ik niet gequilt, ik zal dus maar weer eens lekker aan de gang gaan.
Morgen zal ik laten zien hoe het met de Zweedse bloemen gaat.

Groetjes Elle  

2 opmerkingen:

PetraM zei

Wat een heerlijke winkels heb je bezocht en een heerlijke vakantie hebben jullie gehad. Leuke foto zo op de veranda. Ja zo'n veranda lijkt me ook wsel iets voor hier.

Josee zei

Leuk, zo kom ik ook nog eens in Stockholm. Fijne vakantie verder nog.