maandag 4 april 2011

"De duurste jas van de wereld"

Afgelopen weekend was het museumweekend. Een mooie gelegenheid om gratis een museum binnen te gaan. Hier in Breda hebben we het Breda's Museum en het Graphic Design Museum. Mijn jongste DS wilde graag naar het Graphic Design Museum voor zijn onderzoeksvraag voor school. 
In het museum hing "De duurste jas van de wereld". En dat is deze:
Foto 3
Deze 'gepatchworkte' jas bestaat uit 7541 originele kledinglabels en kost 759.987,20 euro. Er staat niet bij vermeld of dat maakkosten zijn of de kosten van de aanschaf van alle kledingstukken om de labeltjes eruit te kunnen knippen. Het was wel erg leuk om deze jas te bewonderen en alle bekende en onbekende kledingmerken te zien. Een mooi stukje handwerk was het zeker.
Aanvulling
Op de site van het AD vond ik deze informatie:
Designer Silke Waro ontwierp de jas en deed er drie maanden over om alle labels aan elkaar te naaien. Het resultaat: een stevige gevoerde jas genaamd '€ 759.987,20'.  De designer wil mensen met dit ontwerp wijzen op de irrationele merkencultus.

Je kunt de jas van dichtbij bewonderen op de tentoonstelling Connecting The Past and the Future. De expositie koppelt de historische collectie van het museum aan nieuw werk uit de 21e eeuw.


Dan was er ook nog de 'Inkleurjurk'. Ik zal hem eerst laten zien en dat zal ik de tekst die erbij stond even overnemen: Foto 1
"De inkleurjurk is een kledingstuk dat gedeeltelijk is gemaakt door de designers Berber Soepboer en Michiel Schuurman en gedeeltelijk door de persoon die uiteindelijk de jurk ook draagt. Hierdoor krijgt het dragen van de jurk meer waarde voor de eigenaar. Het zwart-witte patroon is zo gedetailleerd dat de inkleurvariatie erg groot is. De kans dat twee jurken op elkaar lijken is dan ook erg klein."
Erg leuk om de beide kledingstukken te bewonderen. 
Daarna fietsten we nog even door naar het Breda's Museum. De tentoonstelling trok me wat minder maar er hangt daar 1 schilderij waar ik de trappen even voor opklim. Dat is een heel groot schilderij van Petrus van Schendel (de geboorte van Christus). Een lief en mooi tafereeltje op een enorm groot doek wat een prachtige plek in het museum heeft gekregen. Ik vond dit blog met een verhaal over dit schilderij in dit museum. 
Na deze welbestede middag was het weer tijd om naald en draad ter hand te nemen. De resultaten daarvan zal ik deze week laten zien.
Groetjes Elle

2 opmerkingen:

Josee zei

Tsjonge, heet de jas zo of kost ie dat? Wel heel apart en daarom natuurlijk ook in het museum.
Oeps, van de jurk is me niet helemaal duidelijk.

PetraM zei

Kan me voorstellen dat jullie het erg leuk vonden om te zien. Ze zien er beide erg mooi uit en zijn beide ook erg bijzonder. Jammer dat het zo ver weg is voor mij.